arrow_drop_up arrow_drop_down
4 september 2020 
in Koffie

Koffietrends op het werk anno 2020

Voor mij een koffie graag! Als werkgever zal je het graag horen. Onderzoek wijst namelijk uit dat lekkere koffie op het werk de efficiëntie en creativiteit versterkt. De impact van een kopje koffie is dus misschien wel groter dan je denkt. Alleen al de geur van koffiebonen is een stimulans voor het brein. Wil je de productiviteit van je medewerkers stimuleren, voorzie dan een professionele koffiemachine, want koffie is voor velen een basisbehoefte om de dag vol energie door te komen. Een investering die niet eens zoveel hoeft te kosten en die haar geld meer dan waard is. Lees je even mee welke trends 2020 in petto heeft?

Koffietrends op het werk anno 2020

1. Niet voor dummy’s
2. Aandacht voor mens en maatschappij
3. Van barista naar machine
4. Een koffiemomentje
5. Niet enkel zwart
6. De klemtoon op gezondheid
7. Persoonlijk en individueel
8. Van generatie tot generatie
9. Waarom moeilijk als het ook makkelijk kan?
10. Stijlvol en uniek
11. De dynamiek van koffie

1. Niet voor dummy’s

Eerst en vooral mag je de koffiedrinker van tegenwoordig niet onderschatten. Mede door de overvloed aan allerhande kookprogramma’s meent de consument in alles expert te zijn en is hij ook uiterst benieuwd naar het product en bovendien veeleisend. Op restaurant wordt dus algauw naar de cuisson van het vlees gevraagd. Net zo zullen koffiegebruikers het onderste uit de kan willen weten wat hun koffie betreft. Hou dus rekening met de wensen en verwachtingen van de verbruiker, want die hecht belang aan meer dan alleen maar smaak.

2. Aandacht voor mens en maatschappij

In tijden van klimaatbetogingen is duurzaamheid een hot item geworden. Iedereen wil tegenwoordig weten waar zijn koffie vandaan komt en of de koffieboer wel een eerlijk loon naar werken gekregen heeft. Koffie die niet op verantwoorde wijze geproduceerd werd – en dat slaat zowel op mens als op milieu – heeft afgedaan. Iedereen moet bijdragen aan een betere wereld en ja, dat kan ook via een kopje pure koffie die 100% gecertificeerd is en dus via eerlijke handel verkregen is.

3. Van barista naar machine

Een volautomatische professionele koffiemachine zet in geen tijd en op een energiezuinige manier een lekker kopje koffie dat de kwaliteit van baristakoffie evenaart. Waarom zou je dus een barista inschakelen als de machine hetzelfde kan met veel minder handelingen?

Miele CM61500

De energiezuinige Jura D6

4. Een koffiemomentje

Koffiedrinken wordt een totaalbeleving. Het is een sfeervol moment om van te genieten en om tot rust te komen. Koffie gaat dus om méér dan een koffiemachine alleen. Een mooi ingerichte koffiehoek draagt bij tot de luxueuze beleving van het koffiemoment. Natuurlijk is de mooie en kwaliteitsvolle koffiemachine daar dé blikvanger. Je hebt maar één kans om een goede eerste indruk te maken bij je klanten, dus zorg je maar best dat je scoort met je koffie, ook bij je personeel.

5. Niet enkel zwart

Niet iedereen drinkt zijn koffie zwart. Wist je dat een cappuccino bijna even hoog op het verlanglijstje staat, vooral dan bij jongeren? Die zijn namelijk opgegroeid met een Starbucks in hun achtertuin en zijn het gewoon om te kiezen uit een heel gamma aan – liefst zoete – koffievarianten met veel melk. Ook ijskoffie wint sterk aan populariteit. Heerlijk tijdens de steeds warmer wordende zomers.

6. De klemtoon op gezondheid

Steeds meer mensen willen een gezonde levensstijl. Ook meer en meer mensen hebben last van allergieën. Zaken om rekening mee te houden bij het aanbieden van een kopje koffie. In plaats van gewone melk zal je dus scoren met havermelk of sojamelk voor bij de koffie.

Miele CM61500

Duurzame sojamelk

7. Persoonlijk en individueel

De koffiedame heeft afgedaan. De thermoskan ook. De koffiemarkt vertoont een enorme toename aan single serve koffie. Pads en capsules zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Kant-en-klaar is het modewoord geworden. Alles moet snel gaan. Uiteraard vraagt een capsule om grote hoeveelheden grondstof en verpakkingsmateriaal, vele keren meer dan bij een zak koffiebonen. En niet iedereen doet die cups en pads op de juiste manier verdwijnen. Veelal belanden ze bij het restafval en kunnen ze dus niet gerecycleerd worden. Producenten van pads doen wel een hele inspanning om de consument te wijzen op een milieuvriendelijke verwerking van gebruikte materialen. Vaak bieden ze gratis recyclagebags aan, maar toch is er nog veel werk aan de winkel.

8. Van generatie tot generatie

Koffie is een blijver. Onze overgrootmoeder was er al fan van en onze kleinkinderen zullen dat nog steeds zijn. Maar niet elke generatie beleeft het koffiemoment op dezelfde manier. Het komende decennium zal moeten inzetten op innovatie en vooral rekening houden met generatie Z (geboren na 1995), de jongeren van vandaag dus. Deze generatie is digitaal opgegroeid en kreeg de smartphone als het ware mee met de paplepel. De markt zal hier zeker moeten op inspelen. Deze jongeren zijn grootgebracht in een hoogtechnologische wereld vol sociale media en gebruiksgemak en dit willen ze doortrekken in hun job en hun consumptiegedrag. Alles willen ze kunnen aanpassen aan hun eigen wensen, dus ook hun koffie. Personaliseren is voor deze mensen van uiterst belang. En van elke prikkel in hun leven maken ze graag een foto, die ze dan gretig posten op sociale media. Het oog wil dus ook wat, niet enkel de smaak is van belang. Iets waar je als bedrijf maar beter rekening mee houdt.

9. Waarom moeilijk als het ook makkelijk kan?

We leven in een gemakzuchtige wereld en dit geldt eveneens voor het drinken van een bakje troost. Alles moet snel gaan en hoe gedigitaliseerder, hoe liever. Het bedienen van een koffiemachine mag dus geen heel gedoe worden. Gebruiksgemak gaat voor alles.

Jura We8 Corona save bediening met de smartphone

Bediening van koffiemachines kan nu ook met de smartphone (Jura WE8)

10. Stijlvol en uniek

Naar het imago toe, speelt het een grote rol hoe een bedrijf zich in de markt positioneert. Bedrijven zijn steeds op zoek naar manieren om een unieke positie te creëren en het bedrijfsimago te versterken. Dit kan onder andere via een koffiemachine. Hoe gepersonaliseerder die is en hoe beter de accessoires erbij aansluiten, hoe sterker het bedrijf hier finaal zal uitkomen. Zo kan het zich gaan onderscheiden van andere bedrijven. Een mooie koffiemachine kan dus dienen als visitekaartje voor het bedrijf.

11. De dynamiek van koffie

Koffie is geen statisch gegeven. Steeds weer ontstaan nieuwe smaken en nieuwe combinaties en deze trend staat nooit stil. Verwacht je dus de komende jaren maar aan nog meer smaken en geuren en kleuren. Het creëren van de juiste koffie is een neverending story.

Miele CM61500

 

Tot slot nog dit: de ene trend is de andere niet en het blijft natuurlijk koffiedik kijken hoe de koffiemarkt er nu precies gaat uitzien. Maar dat er nieuwe trends opduiken is een zekerheid en je kan maar beter mee zijn!

Over de schrijver
Mijn koffie missie is gestart toen ik werd gegrepen door de smaak en het potentieel. Mijn doel is om het bewustzijn van goede koffie zetten en drinken op het werk en thuis te vergroten. Met een duurzame koffiewereld vooropgesteld.
Reactie plaatsen

DE MISTER BARISH SHOP
IS ALLES VOOR
DE BESTE KOFFIE

THUIS EN OP HET WERK .